Hier leest u op welke wijze wij invulling geven aan de wettelijke voorschriften wat betreft de uitgangspunten, doelen en inhoud van het basisonderwijs en welke ambities de school zelf heeft geformuleerd. Het is onze verantwoordelijkheid om ons onderwijs zo in te richten dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Op de basisschool wordt het fundament gelegd op het gebied van kennis, vaardigheden en werkhouding. Wij streven ernaar om iedere leerling, rekening houdend met zijn of haar capaciteiten, op een zo hoog mogelijk niveau van vervolgonderwijs te laten uitstromen. Om dit te kunnen realiseren, is het van belang om voor alle leerlingen dezelfde doelen te stellen, de leerstof gestructureerd aan te bieden en de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend te volgen. Wij gaan uit van het zogenaamde leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten en eenzelfde aanbod van lesstof krijgen. Dit biedt de leerkrachten de beste mogelijkheden om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerkrachten.
Goed onderwijs staat of valt met de leerkracht die voor de groep staat. De leerkracht is de professional. Hij/zij heeft kennis van de leerlingen en hun ontwikkeling. De specifieke uitwerking van de didactiek en de interactie tussen leerling en leerkracht spelen een grotere rol dan vakdidactische principes. Inzetten op kennis en vaardigheden van de leerkracht is dan ook speerpunt op onze school.
ONDERWIJSKUNDIGE PIJLERS
Kansengelijkheid
Onderwijs is belangrijk, goed onderwijs is belangrijker. Om goed onderwijs te kunnen geven moeten er keuzes gemaakt worden. Een van de hoofdtaken van het onderwijs is dat elke leerling het onderwijs geletterd en gecijferd verlaat. Lees- en rekenvaardigheden en concentratievermogen zijn de sterkste voorspellers voor later schoolsucces.
Wij realiseren ons terdege dat een groot deel van de kansen voor kinderen voor een belangrijk deel afhankelijk is van het onderwijs dat zij krijgen op de basisschool.
IKC de Wieden is een school met een op leren gerichte cultuur en kenmerkt zich door hoge verwachtingen van zowel leerlingen als teamleden, een gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leerresultaten van leerlingen en een dagelijkse gang van zaken die soepel georganiseerd is, structuur biedt en oog heeft voor leerlingen, leraren en ouders. Wij zijn erop gericht om de basisvakken taal, lezen en rekenen en een stevige kennisbasis voor ieder kind op het hoogst haalbare niveau te krijgen, om hun kansen in het vervolgonderwijs en daarna te optimaliseren.
Basisvaardigheden op orde
Basisvaardigheden zijn in feite die vaardigheden die een voorwaardelijk zijn voor zowel het leren in (vervolg)onderwijs als voor volwaardige deelname aan de samenleving. Bij taalvaardigheid gaat het dan om doelgericht lezen, schrijven, kijken/luisteren, spreken en gesprekken voeren in functionele taalgebruikssituaties. Bij rekenen-wiskunde gaat het om kritisch kwantitatief denken en rekenwiskundig probleem-oplossen. De kern van het onderwijs op de Wieden vormen deze basisvaardigheden, waardoor onze leerlingen geletterd en gecijferd de school verlaten.
Taal als kern van het onderwijs
Lezen is de belangrijkste basis voor school- en maatschappelijk succes. Eén van de belangrijkste taken de Wieden is om leerlingen te helpen hun taal te ontwikkelen. De leerlingen hebben het nodig om veel te lezen, veel te worden voorgelezen en na te denken over de inhoud van teksten en thema’s, bijvoorbeeld door erover te praten en te schrijven. Op de Wieden wordt gewerkt met rijke thema’s, waarbij het voorlezen en vrij lezen de basis vormen.
Kennis van de wereld
Kennisverwerving en -ontwikkeling staan centraal in ons onderwijs. Pas als leerlingen de juiste kennis hebben verworven kunnen zij als zelfstandige, volwaardige en democratische burgers deelnemen aan de maatschappij. Daarbij geldt: hoe meer kennis je hebt op een bepaald domein, hoe gemakkelijker je leert en (tekstuele) informatie verwerkt, en hoe gemotiveerder en nieuwsgieriger je bent om nieuwe informatie te leren.
Op de Wieden staat kennis van de wereld centraal door het werken in brede thema’s, waarin rijke teksten centraal staan.
De herbergzame school
Een school die bereid en in staat is om kinderen met allerlei achtergronden een plek te bieden, noemen we een herbergzame school. Een school is niet alleen herbergzaam als de leerlingen zich welkom voelen, maar ook als leraren en ouders zich op hun plaats voelen. IKC de Wieden wil een school zijn, waar kinderen, in een veilige omgeving, en met vallen en opstaan, zichzelf steeds beter leren kennen en leren samenleven; een plek waar kinderen, ouders en kinderen trots zijn op de ontwikkeling van elke leerling en vertrouwen hebben in hun toekomst. Daarbij trekken we als school en ouders zoveel mogelijk samen op ten behoeve van de ontwikkeling van alle kinderen.
Rust, reinheid en regelmaat
Discipline en focus op leren en gewenst gedrag geeft leerlingen de kans om de regie te pakken over hun leven en toekomst. Op de Wieden is sprake van een voorspelbaar, duidelijk en transparant gedragsbeleid met herkenbare structuren en routines. Aan alle leerlingen worden hoge verwachtingen gesteld op het gebied van leren en gedrag.
De schoolleiding draagt voortdurend bij aan een professionele schoolcultuur in alle lagen van de school. Zij heeft hierin een voorbeeldrol en organiseert hoe goed onderwijs binnen een glasheldere schoolcultuur tot uiting komt.
Burgerschap
Op De Wieden zitten leerlingen met zeer diverse achtergronden en nationaliteiten, waardoor het vanzelfsprekend belangrijk is om na te denken over hoe we de democratische waarden van onze samenleving doorgeven en elkaars achtergronden leren kennen en respecteren. Door het werken met maatschappelijk relevante thema’s, zoals ‘wereldbevolking’, ‘democratie’ en ‘zingeving en levensbeschouwing’ en die te belichten vanuit verschillende perspectieven is burgerschap ingebed in het hart van de school.
Inclusiever onderwijs
De Wieden maakt werk van inclusiever onderwijs. Dit betekent dat wij daadwerkelijk goed onderwijs en een veilige plek bieden aan leerlingen met zeer uiteenlopende achtergronden, waaronder nieuwkomers en vluchtelingen.