thema’s

Kennisopbouw: werken in langdurige thema’s

Kennis en begrip horen bij elkaar. Het opbouwen van kennis van de wereld en daar taal aan te verbinden, zorgt ervoor dat leerlingen de wereld leren begrijpen. Hoe meer kennis, hoe beter het begrip. Dit betekent voor het onderwijs dat het zich moet richten op het opbouwen van een stevige kennis- en taalbasis. Op de Wieden wordt intensief wereldoriëntatie-onderwijs gegeven, altijd in verbinding met voorlezen, vrij lezen, gespreksvoering en schrijven.

Wij werken met langer durende thema’s altijd gebaseerd op wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur- of cultuuronderwijs). In een jaar bieden wij zes thema’s aan, waar we ongeveer acht weken aan werken (van vakantie tot vakantie). Doordat kennis, taal en ervaringen op een dergelijke verbonden manier worden aangeboden, bouwen de leerlingen een taal- en kennisnetwerk op.

De thema’s die de school gebruikt sluiten aan bij de kerndoelen voor het basisonderwijs. De thema’s worden aangeboden in een tweejaarlijkse cyclus, waarbij kennis en inhoud van het thema steeds meer verdieping en verbreding krijgen en aansluiten bij de leeftijd van de leerlingen.

De thema’s:

2024-2025:

  1. Processen van de aarde
  2. Voorbij de muren
  3. Duurzaamheid en klimaat
  4. Kijk op groei
  5. Herdenken en vieren
  6. Verschil moet er zijn